wij hebben de toekomst
Over scholen-
challenge
Jongeren hebben allerlei ideeën over wat zij belangrijk vinden voor hun toekomst. Ook op het gebied van zorg. Vlak na de zomervakantie organiseren wij de derde editie van de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’. Een challenge voor scholieren van technasium-, vmbo- en mbo-scholen in Groningen, Drenthe en Friesland met als thema ‘slimme zorg’.
De challenge startte op 19 en 20 september 2024 met een hackathon. In dertig uur bedachten scholieren verschillende oplossingen voor één van de vijf zorgvraagstukken van verschillende opdrachtgevers. De vraagstukken kwamen dit keer vanuit Health Hub Roden, HTRIC, UMCG, Ziekenhuis Treant, IT-Hub en Technologie en Zorg Academie Groningen (TZA).
Zorgvraagstukken
- Track 1 – Da’s handig
Ontwerp een hulpmiddel of slimme aanpassing op een bestaand product voor iemand met een beperking ten gevolge van een handicap of ziekte
Opdrachtgever: Health Hub Roden - Track 2 – Operatie Afval
Bedenk manieren om de enorme hoeveelheid afval die in ziekenhuizen overblijft na behandelingen of operaties te verkleinen.
Opdrachtgever: HTRIC, UMCG - Track 3 – Mens erger je niet
Bedenk – gebruik makend van gametechnologie – iets stressverlagends om 1) de tijd mee door te komen als je in het ziekenhuis ligt om uit te zieken of wacht op bezoek, de verpleging of een ingreep. Of 2) iets dat afleidt van een vervelende of pijnlijk behandeling.
Opdrachtgever: Ziekenhuis Treant, IT Hub - Track 4 – Opa & Oma
Ontwikkel een product of dienst waarmee ouderen langer in hun eigen huis kunnen blijven wonen.
Opdrachtgever: TZA Drenthe – Groningen, Anders werken in de zorg Fryslân - Track 5 – Poep en Plas
Dat wat in de toiletpot komt vertelt ons veel over onze gezondheid. Daarom moeten mensen dat soms verzamelen en inleveren om te laten testen. Bedenk iets dat het verzamelen voor mensen makkelijker maakt óf iets waarmee verzamelen niet nodig is omdat in het toilet thuis al metingen kunnen worden gedaan.
Opdrachtgever: UMCG
Hackathon
Dertig uur non-stop aan de slag? Ja dat klopt! Dat deden ze in de hackathon. Tijdens de hackathon ging elk team, met daarin vier tot zes deelnemers, dertig uur op school bezig met het uitwerken van een idee voor één van de bovenstaande vijf zorgvraagstukken.
Een uitgewerkt idee ligt er niet zomaar. De deelnemers kregen in een korte tijd te maken met verschillende aspecten van zorg, techniek en planning, maar ook met marketing en oplossingsgericht denken. Ze leerden nieuwe vaardigheden tijdens speciale workshops en ze kunnen experts vragen om advies. Dit speelde zich af in een omgeving waar van alles gebeurt, zowel online als offline, en in het gezelschap van strijdlustige leeftijdsgenoten. Met de hackathon konden de teams leuke prijzen winnen!
Dragons’ Den
Na de hackathon werken de deelnemers hun ideeën uit tot uitvoerbare oplossingen. Ze staan er niet alleen voor. Ze krijgen hierbij hulp van de opdrachtgevers, die ook bijeenkomsten voor ze organiseren. Acht weken na de hackathon is het dan tijd voor de Dragons’ Den: de jongeren geven een pitch met hun idee in de provincie waar hun school staat (Groningen, Friesland of Drenthe).
Tijdens de Dragons’ Den krijgen de scholieren, inmiddels beginnende ondernemers, de mogelijkheid om hun droom waar te maken. Ze pitchen hun idee in drie minuten aan een panel van investeerders (dragons). Het uiteindelijke doel? Hun idee in het echt uit (laten) voeren!
Scholenchallenge is een samenwerking van: