Wat is nou precies gamification, wat verstaan we onder CO₂ en hoe bereid je een perfecte pitch voor? Tijdens de kennissessie op 6 oktober van IT Hub Hoogeveen kregen de hackathonteams die zich richten op gamification daar antwoord op. Gerben Dolsma (rechts op de bovenstaande foto), directeur van Nidaros en partner van IT Hub: “De meeste leerlingen zijn ontzettend gedreven.”
Als je aan de slag gaat met gamification voor de scholenchallenge is het altijd goed om meer achtergrondinformatie te hebben, dachten ze bij IT Hub Hoogeveen, de plek waar studenten en het bedrijfsleven elkaar ontmoeten. En daarom organiseerde de hub een kennissessie voor de zes teams die een idee hebben om gamification in te zetten om mensen bewust te maken van hun CO₂-footprint. Gerben: “De teams van het Roelof van Echten College uit Hoogeveen en het Stellingwerf College uit Oosterwolde waren fysiek aanwezig. De hele sessie is ook opgenomen en de andere vier teams kunnen die opname opvragen.
Als je aan de slag gaat met gamification voor de scholenchallenge is het altijd goed om meer achtergrondinformatie te hebben, dachten ze bij IT Hub Hoogeveen, de plek waar studenten en het bedrijfsleven elkaar ontmoeten. En daarom organiseerde de hub een kennissessie voor de zes teams die een idee hebben om gamification in te zetten om mensen bewust te maken van hun CO₂-footprint. Gerben: “De teams van het Roelof van Echten College uit Hoogeveen en het Stellingwerf College uit Oosterwolde waren fysiek aanwezig. De hele sessie is ook opgenomen en de andere vier teams kunnen die opname opvragen.
De sessie startte met een presentatie van Jeroen Nauta, docent en onderzoeker bij NHL Stenden, verantwoordelijk voor gaming. In die presentatie stond gamification centraal. En vooral dat het niet altijd hoeft te gaan om een echte game of app. Een mooi voorbeeld dat hij gaf, was een metrostation met aan de ene kant een trap en de andere kant een roltrap. De gewone trap werd voorzien van kleurtjes en een piano die speelde bij elke stap. 66 procent nam daarna de trap, dat was veel meer dan eerder. Het opende de ogen van de teams: zo kan het dus ook.”
Gedreven
“Het thema CO₂ is wat abstracter, dus dat probeerde Alco Otten, docent bouwkunde en projectleider AC duurzaam bij het Alfa-college, die er een presentatie over gaf, wat concreter te maken. We gingen bijvoorbeeld in gesprek over een auto van vijftig jaar oud. Is dat nou duurzaam – want je hebt dan nooit een andere auto gekocht – of is het benzineverbruik juist weer nadeliger? Het ging om de bewustwording van een object. Ik vond het mooi om te zien hoe de leerlingen hierover discussieerden. En ook serieuze vragen stelden. Tot slot gaven we tips voor een goede presentatie voor de Dragons’ Den van 11 november. Hoe overtuig je anderen om jouw idee te kopen? Ik ben heel benieuwd hoe de teams dat gaan doen. De meeste leerlingen zijn ontzettend gedreven, zijn enthousiast om wat moois neer te zetten, maar willen ook echt winnen.
Deze scholenchallenge en met name de hackathon vind ik geweldig. In korte tijd intensief brainstormen levert een hogere intrinsieke motivatie op om problemen op lossen. Een voorbeeld van een goed plan van een van de teams? Een app met een challenge om het licht uit te doen. Als je dat vaak doet, krijg je een waardebon bij een lokale ondernemer. Lokaal, duurzaam, CO₂-bewust en een challenge. Daar geloof ik in!”