Haar fascinatie voor het Groningse landschap bracht Heidi Renkema op het idee om het bordspel GRUNN te ontwikkelen. Inmiddels het eerste Toukomstproject dat is afgerond. Heidi: “Het spel is leuk om te spelen én je leert er iets van.”
Groningers op een leuke, laagdrempelige manier enthousiast maken voor het landschap en de geschiedenis ervan, dat is het doel van GRUNN, pioniers in de provincie, zoals het spel voluit heet. Heidi liep al een aantal jaar met het idee daarvoor. Toen ze Toukomst voorbij zag komen, wist ze: dit is het moment om er echt iets mee te doen. Heidi: “Ik ben opgegroeid op het platteland, heb gestudeerd in Wageningen en ik werkte voor Museum Wierdenland in Ezinge. Ik heb dus echt iets met landschappen, ben er door gefascineerd.”
In eerste instantie diende ze het plan voor het GRUNN-project individueel in bij Toukomst. Maar toen ze later bij Museum aan de A in Groningen als directeur aan de slag ging, werd dat museum de officiële aanvrager.
Van verhaal naar spel
De aanvraag werd goedgekeurd en er kwam € 25.000 beschikbaar. Maar hoe pak je het vervolgens aan als je zelf geen spelontwikkelaar bent? Heidi: “Via een enthousiaste medewerker van Toukomst kwam ik in contact met de professionele Groningse spelontwerpers Robert Brouwer en Arjan van Houwelingen. Zij waren razend enthousiast. Zo leuk! Ik had een verhaal en zij bedachten de spelvorm erbij. Het moest een heel leuk spel worden om te spelen en daarnaast een trigger zijn voor meer kennis over het Groningse landschap. En het moest er natuurlijk mooi uitzien. Daarvoor schakelden we Emma Wilson in. Zij verzorgde de illustraties en deed de vormgeving.”
Je eigen provincie
En toen was er ‘ineens’ een spel. GRUNN gaat dus over het Groningse landschap en de geschiedenis ervan. Heidi: “Met het spel hoop ik dat mensen beter snappen wat er bijzonder is aan de provincie. Geen enkel landschap is oorspronkelijk, maar is ontstaan door invloeden van de mens. In het spel kun je geld verdienen door stukken land te ontginnen. Denk aan wierden opwerpen, land inpolderen of veen afgraven. Daarna kun je op die plekken gebouwen plaatsen. Aan het eind van het spel heb je je eigen provincie gebouwd, je eigen speelveld. Dan is de vraag hoeveel gebieden je hebt aangelegd. Hoeveel veengebieden, hoeveel waterwegen, etc.? Daar komt dan een score uit.” Bij het spel zit ook een boekje met extra informatie over (de geschiedenis van) de landschappen.
Speluitbreiding
Voor de liefhebber zijn er uitbreidingsmogelijkheden: bij 31 kleine musea in de provincie kun je gratis een spelkaart halen die het scenario van het spel een beetje verandert. “Op die manier krijgt het nog meer verdieping. En mensen krijgen een completer plaatje en raken daardoor hopelijk nog meer verbonden met hun omgeving. Fijn is ook dat er extra aandacht is voor de musea,” legt Heidi uit.
Tweede druk
Zin gekregen om GRUNN, pioniers in de provincie te spelen? Dan is het even goed zoeken om nog een exemplaar van het spel in handen te krijgen. Heidi: “GRUNN werd verkocht bij onder meer spellenwinkels, boekhandels en VVV’s. De 1500 spellen die in oktober zijn uitgebracht, zijn bijna allemaal uitverkocht. Misschien dat er nog een paar liggen bij kleine musea – waar ze ook te koop waren – maar daar kun je dan het beste even naartoe bellen. In februari komt er sowieso een tweede druk. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik positief terugkijk op het hele project. Het mooie is dat ik inmiddels werk bij coöperatie Sterke Musea Groningen, ook een Toukomstproject. Door mijn ervaring met het project GRUNN kan ik de mensen daar nu nog beter begeleiden!”