Groningen op de kaart zetten als dé bezinningsplek van Nederland, en wie weet ooit zelfs Europa. Dat is wat initiatiefnemer Gert Leene voor ogen heeft met Toukomstproject ‘Het Stille Goud’. Niet alleen hebben (kleine) ondernemers daar baat bij, het is ook een kans om mensen te laten zien hoe mooi Groningen is.
Vijf jaar geleden begon Gert als programmamanager bij de Oost-Groningse gemeente Westerwolde. Voor zijn werk kwam hij op veel plekken in de regio en die bezoekjes maakten wat bij hem los. Gert: “Ik werd gegrepen door de schoonheid van het landschap, de ruimte, de stilte. Groningen is prachtig en heeft zo’n rijke cultuurhistorie, dat wilde ik op de kaart zetten.”
Ik werd gegrepen door de schoonheid van het landschap, de ruimte, de stilte. Groningen is prachtig en heeft zo’n rijke cultuurhistorie, dat wil ik op de kaart zetten.
Inmiddels is die gedachte via vele ideeën omgezet in één concreet Toukomstproject: Het Stille Goud. Dit initiatief wil de krachten van Groningen (zoals rust, ruimte, natuur, erfgoed en verhalen) gebruiken om ‘bezinningstoeristen’ aan te trekken. Mensen die op zoek zijn naar een plek om ruimte in hun hoofd te maken. Daar profiteren de lokale ondernemers van en mensen komen op een positieve manier met Groningen in aanraking. En laten we niet vergeten: er is behoefte aan bezinning. “We leven in hectische tijden. Als je ziet hoeveel mensen een burn-out hebben, hoeveel druk jongeren ervaren van social media. Mensen willen even uit die hectiek stappen. Dat geldt voor mensen van alle leeftijden: vijftigplussers, maar ook jongeren.”
Van voorstelling tot diner
Wie nu denkt aan een nieuwe spa of massagesalon heeft het mis. Het Stille Goud wil juist aan de slag met de plekken die al bestaan. Want die zijn er genoeg. Ze moeten elkaar alleen weten te vinden, zodat ze samen kunnen gaan werken. En daar komt Het Stille Goud om de hoek kijken. Gert: “We willen een netwerk opzetten van ondernemers die elkaar gaan versterken. Die samen arrangementen gaan opzetten voor bezinningstoeristen, bijvoorbeeld. Ik sprak laatst iemand uit Midden-Groningen die een concert zou willen organiseren. Maar mensen uit het westen of zuiden komen niet snel voor één concert naar Groningen, zei hij. Misschien komen ze wél als hij een partner vindt die een dag later ook een concert organiseert.”
We willen een netwerk opzetten van ondernemers die elkaar gaan versterken.
Het Stille Goud is de aanjager en brengt mensen bij elkaar, maar uiteindelijk moeten de ondernemers het zelf gaan doen. Dat moet in de loop der tijd organisch groeien, vertelt Gert. Wie weet is er ook wel een yogastudio die het arrangement wil aanvullen. En een restaurant, café of hotel. Gert ziet al helemaal voor zich hoe toeristen (georganiseerde) wandeltochten – van één of meerdere dagen – maken door Groningen. Terwijl ze die routes lopen, poppen er op de kaart vanzelf bezinningsplekken op waar zij langs kunnen gaan. Denk aan het kloostermuseum in Ter Apel, een voorstelling, een thermenbezoek, om ’s avonds te eindigen met een heerlijk diner.
Economische impuls
Niet alleen de schouwburg heeft hier baat bij, of het hotel waar de toeristen slapen. Ook de lokale supermarkt waar mensen inkopen doen, de kiosken en het streekvervoer krijgen een economische impuls. “Dat is een van mijn drijfveren: een laagje van nieuwe economie aanleggen, waardoor met name de kleine ondernemers meer klandizie krijgen.” Een andere motivatie is dat hij mensen zo graag wil laten zien wat Groningen allemaal te bieden heeft. De ‘onontdekte parel’ Westerwolde bijvoorbeeld. Of het prachtige klooster in Ter Apel, het enige nog intacte klooster van Groningen en het best bewaarde plattelandsklooster van Nederland. Hoewel religie (nog) geen speciale rol speelt in de plannen, wordt de kloosterenclave wat Gert betreft wel een van de aanjaagplekken van Het Stille Goud. “Het is de plek, de hele entourage. Het Museum Klooster Ter Apel organiseert veel rondom bezinning. Wie weet kunnen we dat koppelen aan nieuwe en bestaande initiatieven van ondernemers in de omgeving.”
Stip op de horizon
Gert plakt het label ‘kwaliteitstoerisme’ op deze markt: “Het gaat niet om de massa, het is geen zoveel-in-een-dozijnwerk. We richten ons op mensen die er doelbewust voor kiezen deze streek te ontdekken. Ze komen voor de cultuurhistorie van Groningen en voor de rust en ruimte.”
Het project is inmiddels voorzichtig gestart. Gert is druk bezig met het benaderen van partijen en het oplaten van proefballonnen. Samen met Marketing Groningen zal Het Stille Goud gaan bouwen aan een platform waarop ondernemers zichzelf naar de buitenwereld kunnen presenteren. Gert wil daarnaast netwerkbijeenkomsten organiseren en activiteiten opzetten – waarvoor hij nog op zoek gaat naar een organisator en/of programmeur. Genoeg te doen dus.
Uiteindelijk hoopt Gert te bereiken dat Groningen over twintig jaar hét bezinningsgebied van West-Europa is. Het is zijn stip op de horizon. “Ik hoop dat er iets ontstaat waar Groningers trots op kunnen zijn. Daar probeer ik een stukje aan bij te dragen.”