Met behulp van een bijdrage uit ons Impulsloket kon Anne Hueting haar idee ‘Werken met KLIK’ verder uitwerken. “Door de subsidie konden we KLIK breder toegankelijk maken voor zorginstellingen in heel Nederland,” vertelt Anne. In dit interview vertelt ze meer over haar onderneming en de subsidie.
Een goede relatie tussen cliënt en begeleider leidt tot betere hulp, dat blijkt uit onderzoek. En dat is ook helemaal niet zo gek, want het is immers makkelijker om jezelf te zijn bij iemand waarbij je je vertrouwd voelt. Of bij iemand die dezelfde interesses heeft als jij. Met dat idee heeft zorgprofessional Anne Hueting matchingssysteem KLIK ontwikkeld dankzij een bijdrage vanuit het Impulsloket.
“Op dit moment krijgt iemand met een hulpvraag vaak een begeleider toegewezen, gewoon op basis van wie er tijd heeft. Er wordt niet gekeken naar wie het beste bij jou past, zowel inhoudelijk als persoonlijk. Maar die klik tussen cliënt en begeleider is juist heel belangrijk voor goede zorg”, zegt Anne.
Kijken naar karakter en interesses
Er is steeds meer bewijs dat als de relatie tussen cliënt en begeleider goed is, de problemen van de cliënt vaak kleiner worden. KLIK speelt hierop in door cliënten en begeleiders op basis van meer te matchen dan alleen de zorg die nodig is. “Bij de intake vragen we niet alleen hoe iemand geholpen wil worden, maar onder andere ook naar karaktereigenschappen en interesses. Dit gebruiken we om een profiel te maken. En hetzelfde doen we voor de begeleiders: zij vertellen welk type cliënt ze willen helpen en iets over zichzelf.”
Die klik tussen cliënt en begeleider is juist heel belangrijk voor goede zorg.
Anne vergelijkt KLIK met een professionele versie van een datingapp of een webshop. “Net zoals je schoenen online kunt bestellen en selecteren op basis van kleur, maat of merk, kun je via KLIK aangeven hoe je geholpen wilt worden en door wie. Bijvoorbeeld: Spreekt Gronings, houdt van voetbal, is een beetje verlegen en heeft elke donderdagmiddag hulp nodig bij autisme gerelateerde uitdagingen.”
Matchen op maat
Anne leerde tijdens haar studie orthopedagogiek hoe belangrijk de samenwerking is tussen cliënt en begeleider. Toen ze als gedragswetenschapper bij jeugdzorginstelling Team050 ging werken, groeide haar interesse. “Daar koppelden we al begeleiders aan cliënten op basis van persoonlijke en professionele vaardigheden, maar er was nog geen systeem voor. Toen Team050 groter werd, merkten we dat het matchen van begeleiders beter moest.”
Daar was het begin van KLIK. “We bedachten een webapplicatie waarmee je snel een geschikte begeleider kunt vinden. Ik tekende de eerste ideeën en een webbouwer maakte de applicatie”, vertelt Anne trots. In 2018 werd KLIK voor het eerst gebruikt bij Team050, en al snel was er interesse vanuit andere zorginstellingen in Nederland. “Om KLIK voor andere instellingen toegankelijk te maken, moesten we het systeem breder opzetten.”
Impulsloket
Maar een nieuwe app bouwen is een flinke investering. Vandaar dat ze op het Impulsloket stuitte. “Iemand vanuit Nationaal Programma Groningen hielp mij bij het indienen van het plan voor de subsidieaanvraag. Dat was een belangrijke stap, omdat het ons hielp om het idee duidelijk te maken en goed uit te leggen”, zegt Anne. De aanvraag werd niet direct goedgekeurd. Nadat ik was uitgenodigd voor een pitch, was de beoordelingscommissie gelukkig overtuigd dat KLIK veel potentie had en dat het een idee was dat ondersteund moest worden.
Ik kreeg hulp bij het indienen van het plan voor de subsidieaanvraag. Dat was een belangrijke stap, omdat het ons hielp om het idee duidelijk te maken en goed uit te leggen.
Doorontwikkelen en groeien
Met de subsidie konden ze KLIK verder verbeteren. “We lieten de app opnieuw bouwen, zodat deze makkelijker te gebruiken is voor elke organisatie. Ook maakten we professionele video’s en begonnen we een marketingcampagne om de app bekender te maken. Dankzij dit alles konden we KLIK breder toegankelijk maken voor zorginstellingen in heel Nederland.”
“Een app bouwen is een flinke investering, de subsidie was voor ons fundamenteel om überhaupt te kunnen starten”, vult Anne aan. KLIK is inmiddels een goed werkend product, maar er wordt nog steeds hard aan gewerkt. Anne en haar team blijven investeren om het systeem verder te verbeteren. “We verdienen nu nog niks met KLIK, omdat de markt nog in ontwikkeling is. We doen dit zonder salaris en zonder kantoor. Alles gaat naar de verdere ontwikkeling van KLIK.”
De reacties van zowel cliënten als begeleiders zijn tot nu toe erg positief. Ze vinden het fijn dat ze invloed hebben op wie hen helpt.
Succes van persoonlijke zorgtrajecten
Het is een langdurig proces, vertelt Anne. “Het kost tijd om bedrijven en instellingen de voordelen van KLIK te laten zien. Ook vraagt het om een cultuurverandering in de sector en organisaties. Dat gaat niet van de ene op de andere dag.” De weg is dus niet altijd makkelijk, maar de motivatie om de zorg daadwerkelijk beter te maken, houdt Anne en haar team gemotiveerd om door te gaan. “We willen KLIK bekender maken en het in heel Nederland uitrollen. De reacties van zowel cliënten als begeleiders zijn tot nu toe erg positief. Ze vinden het fijn dat ze invloed hebben op wie hen helpt. Dit is de eerste stap naar een succesvol zorgtraject. Dat gun ik iedereen”, sluit Anne af.