Een digitale ladekast met gratis informatie over de vrijetijdssector in de provincie Groningen: dat is Toukomstproject Touripedia. Een online databank waar toeristen en ondernemers elkaar makkelijk vinden en daar beiden van profiteren. Het idee is dat er in 2022 een pilot draait. Bouke Nielsen, één van de initiatiefnemers: “Met de € 140.000 van Toukomst kunnen we nu eerst een haalbaarheidsonderzoek doen.”
Dagje naar Winsum? Als toerist zie je straks in één oogopslag waar je uit eten kunt, waar de oplaadpunten voor je elektrische fiets zijn en welk evenement er in de buurt is. Museum of galerie bezoeken in de stad Groningen? Dan krijg je een handig overzicht. Touripedia wordt een online plek met alle toeristische informatie in de provincie; de data is voor iedereen beschikbaar. Of je nu toerist bent op zoek naar info, of appbouwer die de eigen app wil verrijken. Gratis, zonder advertenties en met veel gemak, als het aan initiatiefnemers Merijn de Boer, Bouke Nielsen en Ype Poortinga ligt.
We hebben onze eigen projecten al snel laten vallen, omdat we dachten: waarom maken we niet iets waar de hele sector iets aan heeft?
MERIJN DE BOER, INITIATIEFNEMER
Iets nieuws
De drie troffen elkaar tijdens de bundelbijeenkomsten van Toukomst in 2020. Alle drie hadden ze een idee voor een project in de vrijetijdssector. Merijn: “We hebben onze eigen projecten al snel laten vallen, omdat we dachten: waarom maken we niet iets waar de hele sector iets aan heeft? Laten we de handen ineenslaan en iets nieuws creëren, aanvullend op wat er al is, zonder dat voor de voeten te lopen. Zo ontstond Touripedia. Het nieuwe hieraan is dat het om open data gaat, dus voor iedereen gratis beschikbaar.”
Goed team
Met de kennis om het project te realiseren, zit het wel goed. Merijn richt zich op de technische en interactieve kant, Ype is als IT’er gespecialiseerd in het bouwen van apps en netwerken en oud-journalist Bouke – inmiddels zzp’er/tekstschrijver – heeft veel verstand van content. Bouke: “Heel belangrijk is dat we kijken wat er wel is, maar ook wat er niet is; dit vullen we eventueel aan met nieuwe verhalen. Iedere ondernemer in de horeca, evenementenbranche of culturele sector kan zijn of haar gegevens kwijt, gratis. Wij helpen met het plaatsen. We willen ook hackathons organiseren voor bedrijven en studenten om uit te leggen wat er allemaal mogelijk is.”
Iedere ondernemer in de horeca, evenementenbranche of culturele sector kan zijn of haar gegevens kwijt, gratis.
BOUKE NIELSEN, INITIATIEFNEMER
Weekendschema
Een ultiem voorbeeld van één van die mogelijkheden kan Merijn wel noemen: “Denk aan een samenwerkingsverband van bijvoorbeeld bed and breakfasts en wijnboeren. Dat samenwerkingsverband put uit de Touripedia-data en stelt heel eenvoudig door enkele klikken een op maat gemaakt weekendschema samen voor toeristen. De toerist krijgt uiteindelijk een pdf op z’n telefoon met een mooi schema voor drie dagen. Bijvoorbeeld naar een pluktuin, een fietsroute, een bezoek aan een wijnboer, uit eten en overnachtingen.” Bouke: “Met Touripedia krijgt het toerisme in de provincie dus echt een boost.”
Eigen route
Als toerist kun je ook zelf rondkijken in de digitale ladekast. Merijn: “Het is mooi dat je zelf kunt kiezen welk digitaal laatje je opent. Neem bijvoorbeeld ‘kerken’. We hebben in de provincie veel oude kerken. Daar kun je dan in combinatie met de gegevens uit het laatje ‘wandelpaden’ een route langs maken. En er dan ook een restaurant bij zoeken, of een hotel. Je zoekt en kiest wat jij wilt, zonder dat je betaalt met geld of je privacy, of dat je advertenties ziet. Dat is dus anders dan wanneer je zoekt via Google.”
Met Touripedia krijgt het toerisme in de provincie dus echt een boost.
BOUKE NIELSEN, INITIATIEFNEMER
Onderzoek
Om echt van start te gaan met Touripedia, is er eerst onderzoek nodig. Bouke: “Met de € 140.000 van Toukomst onderzoeken we samen met een externe consultant of wat wij willen haalbaar is. We opereren zonder winstoogmerk, maar hoe doe je dat? Wordt het dan een stichting? Een coöperatie? Dat soort zaken onderzoeken we nu. Als het onderzoek is afgerond en onze ideeën blijken haalbaar, komt er meer geld beschikbaar van Toukomst. Daar zijn we ontzettend blij mee, omdat we dan echt kunnen bouwen aan Touripedia.”