Lekker, duurzaam en geproduceerd door Groningse bedrijven. Dat is de Waddenburger. Een gezonde snack op basis van algen. Initiatiefnemer Monique Schoondorp: “Met de bijdrage van Toukomst kan ik de burger verder ontwikkelen. Hopelijk kan ie dan in de loop van 2022 worden verkocht op festivals en evenementen.”

Chemicus en biotechnoloog Monique is eigenaar van Echt Duurzaam, een organisatie die zich richt op innovatietrajecten. “Duurzame voeding wordt steeds belangrijker in onze maatschappij. En wat is nou echt duurzaam eten? Dat zijn algen en bonen. Algen worden duurzaam gekweekt en zitten vol eiwitten, antioxidanten en goede omega-vetzuren. Ook nog eens hartstikke gezond dus. Alleen: veel mensen vinden de zilte smaak van algen helemaal niet lekker en bonen zijn ouderwets. Ik vroeg me af: hoe kun je er iets van maken wat wel lekker is en wat mensen wel willen eten? Toen heb ik de Waddenburger bedacht.”

Duurzame voeding wordt steeds belangrijker in onze maatschappij. En wat is nou echt duurzaam eten? Dat zijn algen en bonen.

Smaak

Het projectidee Waddenburger is ingediend bij Toukomst door Echt Duurzaam samen met Groningen Seaports, Omega Green en Hanzehogeschool Groningen. Monique: “Echt Duurzaam is zelfstandig verdergegaan met dit project om zo snel een markt voor algen en bonen te ontwikkelen.” De ontwikkeling van de Waddenburger is in volle gang en een smaakvolle algenburger komt steeds dichterbij. Monique: “Als je algen mengt met bonen, noten en gist krijg je een mooi pakketje met een neutrale smaak. Zonder algensmaak dus en wel met alle gezonde stoffen. Dat mengsel vormt de basis voor de burger. De volgende stap is om er een echt lekkere smaak aan te geven. De € 250.000 van Toukomst ga ik onder andere gebruiken om daar onderzoek naar te doen. Bovendien hoop ik dat door de bijdrage ook andere fondsen en geldverstrekkers over de brug komen. Om het hele project te financieren, ben ik nog op zoek naar partners die willen investeren en verstand hebben van het in de markt zetten van de Waddenburger.”

Korte keten

Ik wil een nieuwe markt creëren voor de regio. Het idee is om er een sociale onderneming van te maken.

Monique wil ook een goed businessmodel neerzetten: “Waar wordt de burger precies verkocht, wat wordt de prijs, wat houden producenten en verkopers eraan over en hoe kun je de burger op grote schaal produceren? Monique: “Ik wil een nieuwe markt creëren voor de regio. Het idee is om er een sociale onderneming van te maken. Het Groningse land is uitermate geschikt voor het telen van de gewassen die nodig zijn voor de Waddenburger, zoals bonen en noten. Daarom wordt gezocht naar samenwerking met lokale boeren en de voedselverwerkende industrie. Zo wordt het een korte keten. Verschillende Groningse bedrijven hebben al de technologie om algen te kweken. Ook zijn er boeren die noten en bonen kunnen telen voor de Waddenburger. Maar voordat zij dit op grote schaal doen, is het belangrijk dat er een afzetmarkt is, dat er plekken zijn waar de Waddenburger wordt verkocht.”

Het Groningse land is uitermate geschikt voor het telen van de gewassen die nodig zijn voor de Waddenburger, zoals bonen en noten. Daarom wordt gezocht naar samenwerking met lokale boeren en de voedselverwerkende industrie.

Festivals en evenementen

Die verkoopplekken? Monique: “De Waddenburger is een typische snack voor op festivals en cultuur- en sportevenementen. Ik hoop dat er in de loop van 2022 een smaakvolle burger uit de test komt. Gemaakt van Groningse grondstoffen en uiteindelijk verkocht op festivals in heel Nederland. Dat zou mooi zijn.”