Annelot Wagenaar

“Van achterstand naar voorsprong op de arbeidsmarkt”

Een goede start voor alle Groningse kinderen in het aardbevingsgebied: met dat idee is het programma Kansrijke Groningers in het leven geroepen. “Uit onderzoek blijkt dat kinderen uit Noord- en Midden-Groningen minder kansrijk zijn dan andere delen van Nederland. Van oudsher zijn er veel achterstandsgezinnen en daar komt de aardbevingsproblematiek boven op”, vertelt Annelot Wagenaar, programmamanager van Kansrijke Groningers.

Vandaar dat Kansrijke Groningers is opgericht om de kansenongelijkheid aan te pakken. “Het is een samenwerkingsverband tussen alle achttien schoolbesturen in het aardbevingsgebied, van primair- tot voortgezet onderwijs en mbo. In totaal zijn dat 113 scholen met 17.500 leerlingen.”

Excursies en activiteiten

Via Kansrijke Groningers kunnen kinderen hun wereld vergroten en ontdekken wat er allemaal in de regio te doen is. “We merken dat de wereld van kinderen in deze regio heel klein blijft. Gezinnen gaan er niet samen op uit. Met excursies en activiteiten willen we die wereld van kinderen vergroten.”

Dat kan bijvoorbeeld met een bezoekje aan Het Forum in de stad Groningen of een excursie naar allerlei verschillende bedrijven en organisaties in de regio. “We willen kinderen laten zien wat er allemaal te doen is in de regio en welke kansen er liggen. We willen ze prikkelen om hun talent te ontdekken en te motiveren om na te denken over hun toekomstmogelijkheden.”

Daarnaast traint Kansrijke Groningers leerkrachten en docenten op verschillende vlakken, zodat ze de kennis weer door kunnen geven aan hun leerlingen. Hiervoor werkt de vereniging met vier verschillende programma’s: ICT & Techniek, Ondernemen, Talent, Loopbaan & Ambitie en Werk in de Regio.

21-eeuwse vaardigheden

“Binnen het programma ICT & Techniek ligt de focus op digitale geletterdheid. Bij iedere baan heb je deze vaardigheden tegenwoordig nodig. Met hulp van Basicly – een slimme technologische oplossing die scholen helpt met een digitaal lesprogramma – is digitaal geletterdheid en 21-eeuwse vaardigheden onderdeel van het standaard curriculum op scholen”, vertelt Annelot trots.

Naast de digitale vaardigheden helpt Kansrijke Groningers leerlingen ook een ondernemende houding te ontwikkelen. “Van het programma Ondernemen leren de kinderen ontzettend veel verschillende dingen: van omgaan met geld, omgaan met klanten en leren pitchen voor publiek. Het verschilt natuurlijk per leerling wat hem of haar het meeste aanspreekt. Binnen het programma krijgen leerlingen de ruimte om dat te ontdekken.”

Van achterstand naar voorsprong

Door deze unieke manier van onderwijs en lesgeven gaan kinderen van een achterstand naar een voorsprong. “Het is geweldig om te zien hoe leerlingen ervan opbloeien. Scholen doen regelmatig mee aan wedstrijden en steeds vaker zien we dat we met prijzen naar huis gaan”, zegt Annelot met een lach op haar gezicht.

Naast de vaardigheden die op school worden aangeboden, stimuleert het project ook om te leren in de regio. “We organiseren regelmatig excursies met een bepaald thema, zoals bijvoorbeeld natuur, techniek of zorg. Zo combineren we het onderwijs ook met het werkveld.”

Toch betekent dit niet dat de leerlingen in Noord- en Midden-Groningen veel langer in de schoolbanken zitten. “Zeker niet. We zijn er druk mee bezig om onze visie  ‘Niet Stapelen Maar Vervangen’ verder uit te werken. Hierdoor leren ze niet alleen in het lokaal, maar vervangen we bestaande lessen voor een bezoek aan de regio.”

En hoe ziet de toekomst van Kansrijke Groningers eruit? “We willen dat deze manier van onderwijs in het DNA van de scholen en leerlingen komt te zitten. Het is een langdurig project met één doel: elke leerling een kansrijke positie in de (toekomstige) arbeidsmarkt te geven. Daar gaan we voor”, besluit Annelot.


Lees meer…