Hackathon

Jongeren bedenken geniale oplossingen voor de zorg tijdens hackathon

Wat een energie en wat een creativiteit! De scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst 2024’ is vrijdag 20 september met een spannende finale geëindigd. Meer dan 300 scholieren en studenten uit de drie noordelijke provincies hebben hun beste beentje voorgezet tijdens een intense dertig uur durende hackathon op school. Ze bedachten innovatieve oplossingen voor actuele zorgvraagstukken. Deze aftrap was pas het begin, de komende acht weken gaan ze hun ideeën verder uitwerken. Maar liefst 14 scholen deden mee aan deze snelkookpan met ideeën.

“Geweldig om te zien hoe enthousiast de scholieren en studenten waren en wat ze hebben neergezet. Jongeren zijn de toekomst en daarom is het zo belangrijk dat ze meedenken over de zorg van nu en morgen. Ze duiken twee dagen vol in het onderwerp en bedenken creatieve oplossingen, waar wij als volwassenen soms niet aan denken. Er loopt enorm veel jong talent in de noordelijke provincies. Dat talent willen we stimuleren en moeten we koesteren”, zegt Nienke Baars, directeur van Nationaal Programma Groningen.

Vijf uitdagende opdrachten

Van het ontwikkelen van slimme hulpmiddelen voor mensen met een beperking tot het bedenken van een manier om ziekenhuisafval te verminderen. De deelnemers konden tijdens de hackathon kiezen uit vijf uitdagende opdrachten. Ook dachten ze na over het verbeteren van de zorg voor ouderen. Aan innovatieve ideeën en kritische blikken hadden de jongeren geen gebrek.

Prijsuitreiking

De deelnemers maakten kans op één van de vier prijzen. Zowel het publiek als de vakjury beoordeelden de ideeën. Na dertig slopende uren, waarin de teams aan hun idee werkten, was op vrijdagavond de ontknoping: 

  • ‘Overall winnaar’ zijn de ‘Vurige Vlinders’ van het Ubbo Emmius in Stadskanaal. Zij bedachten een spel om de stress bij patiënten op de spoedeisende hulp te verlagen. In de wachtruimte krijgen patiënten een lichtbord waarop ze lampjes kunnen volgen om hun ademhaling onder controle te krijgen. Dit zorgt voor een lagere hartslag en daardoor minder stress.
  • Het team ‘Groene Maffia’ van De Nieuwe Veste in Coevorden won de prijs voor beste design. Het team ging de strijd aan tegen het vele ziekenhuisafval. In plaats van plastic spuiten willen zij de glazen spuiten weer terugbrengen in de ziekenhuizen. Via een magnetisch systeem kan de medicatie gewisseld worden.
  • De prijs ‘meeste impact’ is gewonnen door ‘StreetGuard’ van het Leeuwarder Lyceum. Zij ontworpen een bril voor slechtzienden om veilig over straat te gaan. De bril laat mensen ‘kijken’, via trillingen in het montuur.
  • De publieksprijs ging naar het team ‘Oud en veilig, nooit chagrijnig’ van het Roelof van Echten College uit Hoogeveen. Als het aan hen ligt dan gaan ouderen in de toekomst met een horloge met valprotectie, die gelinkt is aan de buurtapp, over straat. Zodat ouderen die vallen snel hulp kunnen krijgen.

Naast hard werken aan nieuwe ideeën werden de scholieren en studenten ondersteund via verschillende workshops. Ook waren er live-reporters aanwezig die de hele ervaring vastlegden en konden de leerlingen hun mede-hackers volgen via een livestream. Het fanatisme en enthousiasme van alle deelnemers maakte de aftrap van de derde editie van de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’ tot een groot succes.

Wat nu?

De teams gaan verder met het ontwikkelen van hun ideeën, hiervoor krijgen ze acht weken de tijd. Op vrijdag 15 november presenteren ze hun eindproduct of idee tijdens de Dragons’ Den finale en strijden ze voor prijzen. De hoofdprijs? Een ontwikkelbudget om hun idee werkelijkheid te laten worden.

Over de scholenchallenge

De scholenchallenge daagt jongeren uit om met vernieuwende oplossingen te komen voor actuele vraagstukken en bestaat uit een hackathon en Dragons’ Den. De scholenchallenge stimuleert creatief denken en biedt een platform voor jonge talenten om hun ideeën te presenteren. De scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’ is een initiatief van Nationaal Programma Groningen, in samenwerking met Stichting Technasium, provincie Groningen en provincie Drenthe.


Lees meer…