Automatic Train Operation (ATO) is een ondersteunend systeem (een soort cruisecontrol) dat machinisten helpt bij het besturen van de trein. Het doel van ATO is dat er meer treinen kunnen rijden die ook nog eens zuiniger, punctueler en comfortabeler zijn.
In Groningen hebben zijn veel enkelsporige spoorlijnen, waardoor inhalen niet mogelijk is. Met extra sporen kunnen er meer treinen rijden, maar ATO is wellicht een slimmer alternatief. Door ATO kunnen treinen secuurder rijden, waardoor reizigers minder overstappen missen. Deze hogere punctualiteit is juist op enkel spoor erg belangrijk omdat één vertraagde trein tot meer vertraagde treinen leidt. Ook kunnen treinen dichter op elkaar rijden, waardoor er extra treinen kunnen worden ingezet. Een ander mooi effect is dat de treinen door het gebruik van ATO zuiniger rijden.
Het mooist aan dit project? Dat we het gewoon zijn gaan dóen. Je kunt achter je bureau berekeningen blijven maken, erover praten en er nog eens over praten. Maar door zo’n trein gewoon te laten rijden, leer je het meest. En dat is wat we hebben gedaan. Niet lullen maar poetsen.
YVONNE DUBBEN, PROJECTLEIDER PILOT ATO BIJ ARRIVA NEDERLAND
Alle bevindingen worden naast elkaar gelegd en geanalyseerd. Vervolgens gaan alle partijen met elkaar om tafel over hoe nu verder.