De komende jaren krijgen leerlingen in groep 7 en 8 op steeds meer basisscholen wekelijks les van onder andere dokters, journalisten, rechters, monteurs, politieagenten en kunstenaars. Deze gastdocenten vertellen met passie over hun werk en laten leerlingen ervaren hoe het is om in hun schoenen te staan. Hierdoor krijgen leerlingen de mogelijkheid hun talenten en interesses te ontdekken en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.
De gastdocenten vertellen over hun werk en laten leerlingen ervaren hoe het is om in hun schoenen te staan. Hierdoor krijgen ze de mogelijkheid hun talenten en interesses te ontdekken en nieuwe vaardigheden te ontwikkelen.
MARK DE VRIES, รรN VAN DE INITIATIEFNEMERS
Toekomstvisie
Door de lessen denken leerlingen na over hun toekomst; wat vind ik interessant, waar ben ik goed in, wat past bij mij en wat niet? Ze leren vaardigheden die de rest van hun leven van pas komen, vergroten hun netwerk, krijgen meer zelfvertrouwen doordat ze hun talenten en voorkeuren ontdekken en krijgen een breed beeld van de maatschappij en hun mogelijkheden daarin. Hierdoor kunnen leerlingen goed gemotiveerde keuzes maken over schoolprofiel, studie en werk. En groeien ze op om een plek in de samenleving in te nemen die past bij hun interesses en capaciteiten.
Wetenschappelijke basis
De onderwijsmethodiek van Stichting IMC Weekendschool heeft een wetenschappelijke basis en wordt veelvuldig wetenschappelijk onderzocht. Het heeft (inter)nationale navolging, vele prijzen gewonnen en wordt aanbevolen door partijen zoals de Gelijke Kansen Alliantie en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Maatwerk
Het project gaat werken met een aangepast programma voor de nieuwe scholen die ze werven. Er is namelijk gebleken dat scholen er soms tegenaan lopen dat ze niet kunnen voldoen aan de financiรซle verplichting en dat de tijdinvestering te hoog is. Aanpassingen kunnen zijn: een programma van รฉรฉn jaar in plaats van twee, of een lagere frequentie van de lessen. Dit maatwerk zorgt ervoor dat het project minder beslag legt op de tijd van een leerkracht en neemt de financiรซle barriรจre zoveel mogelijk weg.