Voordat er een pilot komt van Touripedia wordt er nu eerst een haalbaarheidsonderzoek gedaan. Blijkt het project haalbaar, dan kan Touripedia er als volgt uit gaan zien. Evenementen, hotels, restaurants, fietsroutes, musea, theetuinen, noem maar op: alle informatie over de vrijetijdssector komt terecht in de open databank van Touripedia. Ideaal voor de toerist die een weekendje naar Groningen gaat en in één keer wil zien waar hij of zij kan eten, wandelen, overnachten etc. Maar bijvoorbeeld ook perfect voor de Groninger die wil weten waar in een paar dorpen verderop een mooie kerk is om te bezoeken of waar de oplaadpunten voor elektrische fietsen zijn. Of voor de evenementenorganisator of galeriehouder die op één plek al z’n info kwijt wil zonder daarvoor te betalen. Toeristen en ondernemers vinden elkaar makkelijk en profiteren daar beiden van.
Vrijetijdsaanbod voor iedereen vindbaar en toegankelijk
Touripedia, dat opereert zonder winstoogmerk, maakt het complete vrijetijdsaanbod in de provincie Groningen voor iedereen vindbaar en toegankelijk. Ondernemers in de vrijetijdssector kunnen hun informatie gratis plaatsen en consumenten, bedrijven, toeristische samenwerkingsverbanden, appmakers en wie dat maar willen, kunnen vrij putten uit de digitale ladekast die Touripedia is. Er zijn geen advertenties en niemand betaalt met geld of z’n privacy. Zowel Groningse ondernemers als consumenten hebben baat bij Touripedia.